Stiati ca...

Intre somn si greutatea corpului exista o legatura stransa ?

 

Legatura dintre somn si greutatea corporala

 

Somnul insuficient (mai putin de 7 ore pe noapte) poate diminua efectele unei diete echilibrate, crescand apetitul alimentar si afectand nivelul energetic al organismului, necesar pentru depunerea efortului fizic. Studiile arata ca persoanele care nu dorm suficient reusesc sa slabeasca cu 55% mai putin atunci cand urmeaza o dieta de slabit, comparativ cu cele care beneficiaza de un somn de calitate.

Dupa patru zile de somn prost, capacitatea organismului de a folosi corespunzator insulina (hormonul care regleaza activitatea celulelor grase) scade semnificativ. Atunci cand insulina functioneaza corect, celulele de grasime preiau acizii grasi si lipidele din fluxul sanguin, prevenind depunerea lor in tesuturi. Daca acest proces nu se mai desfasoara in conditii normale, grasimile (lipidele) continua sa circule in sange, stimuland productia de insulina. Hormonul secretat in exces ajunge sa depoziteze grasimea acolo unde nu ar trebui (in tesuturile hepatice, de pilda). Astfel, apare ingrasarea si riscul crescut de instalare a diabetului si a altor afectiuni favorizate de excesul ponderal.

Semnalele de foame sunt controlate de doi hormoni, leptina si grelina.

Leptina este un hormon produs in celulele de grasime. Cu cat exista un nivel mai scazut de leptina la acest nivel, cu atat mai pregnanta este senzatia de stomac gol. Cu cat organismul produce mai multa grelina, cu atat mai accentuat va fi apetitul alimentar, in timp ce numarul caloriilor arse se reduce (metabolismul incetineste), iar cantitatea de grasime depozitata in tesuturi creste. Organismul persoanelor care dorm mai putin de sase ore pe noapte produce grelina in exces si mai putina leptina, fiind mai afectat de senzatia persistenta de foame.

Totodata, somnul insuficient determina cresterea nivelului de cortizol in organism, asa numitul hormon al stresului, asociat cu cresterea in greutate. Cortizolul activeaza regiunea cerebrala responsabila cu dorinta de a manca alimente asociate cu sentimentele de primire a unei recompense. Combinatia dintre excesul de grelina si un nivel ridicat de cortizol impiedica instalarea starii de satietate, provocand cresterea anormala a apetitului alimentar, indiferent de cantitatea de hrana consumata.

Un alt studiu de specialitate a descoperit ca oamenii care nu beneficiaza de un somn calitativ au tendinta de a face alegeri alimentare nesanatoase. Odihna proasta sisteaza activitatea lobului frontal al creierului, responsabil cu luarea deciziilor. Asadar, desi o persoana stie in mod normal ca nu este sanatos sa consume trei felii de tort dupa masa, actioneaza impulsiv si da curs abuzului alimentar, intrucat ratiunea sa este afectata de privarea de somn.

Cercetatorii au observat ca epuizarea participa la un alt fenomen fiziologic periculos pentru controlul greutatii corporale. Cand o persoana se simte obosita, activitatea de la nivelul amigdalei creste (regiunea cerebrala a recompenselor), ceea ce inseamna o accentuare a dorintei de a consuma alimente nesanatoase, ce ofera o satisfactie temporara.

O alta cercetare, publicata in revista Psihoneuroendocrinologie, a descoperit ca oamenii care nu au un program de somn sanatos au tendinta sa consume portii mai mari de mancare, crescandu-si astfel considerabil sansele de ingrasare.

Oboseala este un factor important si in disponibilitatea scazuta de a face miscare. Mai mult decat atat, somnul insuficient afecteaza si capacitatea organismului de a se reface dupa efort, precum si productia hormonului de crestere, important pentru mentinerea aspectului tanar si a vigorii fizice.

 

 

Sursa: http://www.sfatulmedicului.ro/